مهریه و توقیف اموال شوهر

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه گرفتن مهریه و توقیف اموال شوهر اشنا شویم.

قبل از این که به توضیح این مطلب بپردازیم اگر ساکن شهر تهران هستید و درگیر پرونده طلاق هستید و  به دنبال بهترین وکیل طلاق در تهران هستید می توانید از وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای مرکز کمک بگیرید.  تیم وکلای مرکز با بهره گیری از وکلای کاردیده و خبره میتواند شما در پرونده های مربوط به طلاق یاری کنند. ۰۹۱۲۱۱۸۱۶۲۰ *** ۰۲۱۲۲۹۲۶۷۴۵

در مقاله : مهریه و تعیین آن به بررسی مهریه و نحوه تعیین مهریه و این که چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه قرار داد توضیحات کامل و جامعی داده شد . حال میخواهیم با نحوه گرفتن مهریه  اشنا شویم . 

در ابتدا میخواهیم بدانیم که اگر زنی شوهرش فوت کند مهریه خود را چطور باید دریافت کند؟

گرفتن مهریه پس از فوت همسر

در صورتی که زن و شوهر عقد کنند و همسر فوت کند پس از فوت همسر در صورتی که خانم هنوز باکره باشد نصف مهریه به وی تعلق می گیرد که این مقدار از اموالی که از شوهر به جامانده است باید به همسر پرداخت گردد. 

در غیر این صورت از اموالی که از شوهر به جا مانده است باید  کل مبلغ مهریه  لازم است به خانم پرداخت شود.

مراحل اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه

ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجادشود که مهریه عندالمطالبه با مهریه عندالاستطاعه چه تفاوتی دارد؟ باید گفت: در نوع اول مالک مهریه، زن می باشد و هر موقع بخواهد می تواند آن را از مرد درخواست نماید تا میزان ۱۱۰ سکه به او تعلق بگیرد اما در نوع دوم مهریه زمانی قابلیت پرداخت دارد که مرد توان و استطاعت مالی داشته باشد.

در ادامه راه های به اجرا گذاشتن مهریه را بیان خواهیم کرد.

گرفتن مهریه با اجراییه ثبت

  • از طریق اجراییه ثبت
  • ابتدا زن بایدبرای درخواست مطالبه مهریه به ثبت مراجعه کند، چراکه نمی تواند به طور مستقیم این خواسته را از دادگاه داشته باشد.
  • پس ابتدا زوجه با تمامی مدارک موردنیاز به دفترخانه ای که عقد در آن ثبت شده است مراجعه می کند.
  • سپس برای ثبت اجراییه مهریه عندالمطالبه هزینه ای را پرداخت می نماید.
  • در نهایت دفترخانه با ارائه و ارسال اظهارنامه به زوج، به اومهلت می دهد که تا ۱۰ روز مالی که قرار است دریافت نماید را اعلام کند.
  • پرونده اجرای ثبت اسناد و اخذ استعلامات ۳ گانه از مراجع ذی ربط اعم از بانکها و ثبت اسناد و راهور تشکیل می شود.
  • درنهایت دارایی زوج ثابت شده و توسط زوجه توقیف می شوند.

گرفتن مهریه از طریق دادگاه

از طریق دادگاه باتوجه به آنچه گفته شد برای دریافت مهریه نمی توان به طور مستقیم به سوی دادگاه رفت، اما زمانی که اجراییه ثبت نتواند مهریه را از زوج دریافت کند دادگاه وارد عمل شده و به تعیین و تکلیف مهریه می پردازد.

مرد می تواند بعد از مطالبه مهریه درخواست اعسار بدهد و اگر درخواست وی مورد قبول واقع شد، به صورت قسطی به پرداخت آن بپردازد.

نکته: اگر مهریه از طرف زوج بخشیده شده است به هیچ عنوان قابل مطالبه نمی باشد و نکته دیگر اینکه: برای به اجراگذاشتن مهریه باید هزینه ای پرداخت شود که آن برعهده زوجه می باشد.

 برای مطالعه بیشتر :  مطالبه مهریه

گرفتن مهریه بدون طلاق

زمانی که عقدنکاح بین زوجین خوانده می شود زن می تواند مهریه خود را درخواست نماید و این منوط به طلاق نمی باشد، اما به طور معمول رسم است که مهریه به خصوص مهریه های سنگین هنگام بروزاختلافات بین زن و مرد به اجرا گذاشته شوند.

با این حال مهریه حق زن بوده و بدون دعوا و اختلاف و طلاق نیز به او تعلق می گیرد؛ پس زن می تواند همچنان که به زندگی ادامه می دهد درخواست مهریه را نماید.

مهریه و توقیف اموال شوهر

از طریق اداره ثبت توقیف اموال بابت مهریه صورت می گیرد اما چنانچه ثبت نتواند اموال را توقیف نماید باید ازطریق دادگاه اقدام به توقیف اموال زوج نمود.

زوجه وضعیت خود و همسرش را در نظر می گیرد و سپس از طریق مراجع ذکر شده برای اجراییه توقیف اموال بابت مهریه وارد عمل می شود.

برای ممنوع الخروج کردن زوج باید از روش توقیف اموال از طریق اداره ثبت، اقدام نمود، با این حال مطابق با بخشنامه و ابلاغیه صادر شده از طرف رییس قوه قضاییه گرفتن مهریه و روش توقیف اموال با تغییراتی مطابق با ماده ۱۱۳ بند (ب) روبرو شده است که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

تمامی بانوان در ابتداباید به اداره ثبت برای توقیف اموال و مطالبه مهریه رجوع کنند.

چنانچه ظرف مدت دوماه از ثبت درخواست اداره ثبت نتواند اموال قابل توقیف زوج را برای مهریه شناسایی کند  و یا نسبت به اجرای سند و وصول مهریه در مدت زمان شش ماه نتواند کاری انجام دهد، زوجه می تواند گواهی مربوطه را از اجرای ثبت گرفته و به دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه مراجعه کند.

هر گونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه از طرف دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و دادگاه خانوداه تا زمانی که گواهی نام برده شده صادر نگردیده است ممنوع می باشد.

توقیف اموال شوهر از طریق ادراه ثبت

  •  

 

 

توقیف اموال شوهر بابت مهریه از طریق دادگاه

زوجه باید بامراجعه به خدمات قضایی الکترونیک دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه را با ارائه کلیه مدارک (شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج) و با در دست داشتن گواهی مربوطه از اداره پست، ثبت کند.

  • اگر میزان مهریه زوجه کم باشد، مهریه به شورای حل اختلاف ارسال می شود اما اگر مقدار آن زیاد باشد به دادگاه خانوداه برای رسیدگی ارسال می شود.
  • نکته: در این مرحله که زوجه نتوانسته از طریق ادراه ثبت مالی از شوهر خود بدست آورد و به دادگاه مراجعه کرده، احتمال اینکه از طریق دادگاه به توقیف اموال اقدام شود بسیار پایین است، مگر اینکه در فاصله اجرای ثبت تا توقیف اموال بابت مهریه، ارث بر زوج تعلق بگیرد (درچنین شرایطی این امر امکان پذیر است)
  • با رسید دادخواست مهریه،دادگاه وقتی را مشخص می کند تا در یک جلسه به مهریه رسیدگی کرده و نتیجه نهایی را اعلام کند.
  • در سامانه ثنا و یا در صورت تجدید نظرخواهی، رأی بعد از ۲۰ روز از تاریخی که به زوج ابلاغ شده، قابلیت اجرا دارد.
  • زوجه می تواند در مرحله اجرا اگر مالی از زوج در دسترس قرارگرفته و تا تاریخ اجرا هیچگونه درخواست تأمین خواسته نداده، برای توقیف اموال بابت مهریه درخواست دهد و اموال وی را باروش مزایده به فروش برساند و برای وصول مهریه خود اقدام کند.

در نوشتن دادخواست مهریه چه مسائلی مهم است؟

  • نکات جزئی و اصلی رعایت شوند.
  • به نوشتن ادبیات دادخواست توجه شود.
  • به زبان فارسی و روی برگه چاپی نوشته شود.
  • نام و نام خانوادگی و اقامتگاه خواهان در دادخوست مشخص باشد.
  • اگر خواهان شخصی حقوقی است باید نام و اقامتگاه مطابق با آدرس موجود در اداره ثبت شرکت نوشته شود.
  • خواسته به طور صریح و دقیق نوشته شود.

دادخواست باید به گونه ای نوشته شود که معنای دادخواهی، عدالت طلبیدن و عرض حال باشد تا خواهان یا مدعی بتواند طرف خود را (خوانده یا مدعی علیه) را به سمت دادرسی بکشاند و با حضور یافتن در نزد قاضی ادعای و خواسته ی خود را برای قضاوت به وی  بسپارد.

ممکن است در این میان خوانده، مدعی واقع شود اما ادعای بدون سند مورد قبول نبوده مگر اینکه بتواند آن را از طریق تمسک و توسل ثابت نماید.

برگه دادخواست که یک سند عادی به شمار می آید باید به تعداد خواندگان به اضافه یک نسخه صورت بگیرد، به عنوان مثال: اگر ۷ خواهان و ۶ خوانده داریم، باید دادخواست به صورت ۷ برگ نوشته شود.

در پاسخ به این که چگونه برای دریافت مهریه اموال شوهر را توقیف کنیم؟ باید گفت 

برای دریافت مهریه و توقیف اموال نیاز به مدرک خاصی نمی باشد، زوجه در مرحله اول باید از طریق اداره ثبت اقدام کند و اگر درمدت ۲ ماه ثبت قادر به شناسایی اموال نشد گواهی اجرایی صادر نموده تا زوجه بتواند از طریق دادگاه به توقیف اموال زوج بپردازد.

امکان گرفتن ضامن وجود دارد اما با این حال، زوج موظف است مهریه را بپردازد و در غیر این صورت زوجه می تواند از شخص ضامن مطابق با قانون عقد ضمان، طلب مهریه نماید.

در پاسخ به این که واسه اجرا گذاشتن مهریه باید چقدر پول بدهیم؟ باید گفت: 

به علت اینکه یک دعوای مالی محسوب می شود باید هزینه دادرسی پرداخت شود به این صورت که اگر بهای خواسته تا ۲۰ میلیون تومان است ۵/۲ درصد ارزش خواسته بوده و نسبت مازاد بر آن ۵/۳ درصد ارزش خواسته خواهد بود.

بله! اما برای ثبت ملک مدارکی نیاز است که باید در دفتر ازدواج به هنگام عقد آماده باشند.

بله، هر مالی که شرعیت داشته باشد بر اساس مقرات شرع و قانون به عنوان مهریه یا صداق شناخته می شود.

ابتدا از طریق اداره ثبت، و اگر این امکان فراهم نبود باید از طریق دادگاه به توقیف اموال بابت مهریه اقدام کرد. (توضیحات بیشتر در متن گفته شده است)

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری