حضانت بچه ها بعد از طلاق باکیست؟

حضانت بچها بعد از طلاق

فهرست مطالب

حضانت به چه معنایی است؟ حضانت به معنی سرپرستی مراقبت از فرزند است.

متاسفانه این روزها آمار طلاق زیاد شده است و روز به روز رو به افزایش است؛ پدر و مادر با دعواهای خود و جداشدن خود باعث می شوند که کودک آنها مشکلات روحی و روانی پیدا کند،پرخاشگر شود یا گوشه گیر و منزوی شود

جداشدن پدر و مادر از یکدیگر در صورتی که فرزندی داشته باشند یک کار اشتباه و خودخواهی به تمام معنا است زیرا اصلا به فکر آینده ی کودک خود نیستند که این فرزند در آینده قرار است با چه مشکلاتی روبه رو شود.

وقتی فرزندی دنیا می آید برای ادامه زندگی نیاز به حمایت، پشتیبانی، مهربانی پدر و لطافت، نوازش، مهربانی و آغوش مادر دارد؛ تمام این ها حق طبیعی یک فرزند است که جدا شدن پدر و مادر از هم باعث میشود که فرزند بین پدر و مادر خود یکی را انتخاب کند.

وقتی پدر و مادر اقدام به طلاق می‌کنند و به دادگاه مراجعه می کنند تا مراحل قانونی طلاق را طی کنند، در صورتی که فرزندی داشته باشند باید حق حضانت فرزند مشخص شود زیرا این فرزند نیاز به حمایت و سرپرست دارد، نمیتواند تنهایی زندگی کند و باید شخصی باشد که سرپرستی او رابه عهده گرفته و از او مراقبت کند.

حق حضانت و سرپرستی فرزند
حق حضانت و سرپرستی فرزند

طبق قانون تا ۷ سالگی حق حضانت و سرپرستی فرزند به عهده ی مادر است (ولی اگر صلاحیت مادر توسط دادگاه تایید نشود حق حضانت از او سلب می شود و حق حضانت به پدر داده می شود). بعد از تمام شدن سن هفت سالگی حق حضانت فرزند تا سن بلوغ به پدر داده می شود که سن بلوغ برای دختران نه سالگی و برای پسران پانزده سالگی است؛ ولی اگر دادگاه صلاحیت پدر را تایید نکند حق حضانت از پدر سلب می شود و به مادر داده می شود.

در صورتی که نیاز به وکیل حضانت فرزند در تهران  با همکاران ما در گروه وکلای مرکز تماس حاصل کنید

بعد از رسیدن فرزند به سن بلوغ دادگاه حق تصمیم گیری را به خود فرزند واگذار می کند تا تصمیم بگیرد برای ادامه زندگی پیش پدرش یا مادرش باشد.

زمانی که فرزند نزد پدر یا مادرش زندگی می کند، در طول این مدت اگر سرپرست فرزند یعنی پدر یا مادرش بیماری صعب العلاجی گرفت یا مشکل روحی روانی پیدا کرد که سلامت روحی او توسط روانپزشک و پزشک قانونی تایید نشود حق حضانت فرزند از اون سلب می شود.

اگر سرپرست فرزند نتواند امکانات مناسبی برای فرزند خود فراهم کند یا ارامش و امنیت آن کودک خدشه دار شود حق حضانت فرزند از سرپرستش چه پدر باشد چه مادر سلب میشود.

چه زمانی حق حضانت از پدر سلب می‌شود؟ اگر پدر اعتیاد به الکل، مواد مخدر و قمار داشته باشد حق حصانت از او سلب میشود. در صورتی که پدر به فحشا و فساد اخلاقی مشهور باشد نیز حق حضانت از او سلب می شود.

اگر زمانی که فرزند همراه پدر خود زندگی میکند پدر اورا مجبور به کارهای غیر اخلاقی مثل گدایی، قاچاق، فروش مواد، بکند حق حضانت از او سلب می شود. کتک بیش از اندازه کودک نیز موجب می شود تا حق حضانت از پدر سلب شود.

در صورتی که عدم داشتن سلامت کامل روان پدر توسط پزشک قانونی تایید شود نیز حق حضانت فرزند از او سلب میشود. در تمامی این موارد بعد از تایید شدن توسط دادگاه به وسیله مدارک نه صرفا ادعا وقتی حق حضانت از پدر گرفته شود به مادر داده می شود.

چه زمانی حق حضانت از مادر گرفته می شود؟

اگر مادر به جنون مبتلا شود حق حضانت فرزند از او سلب می شود.

اگر مادر با شخصی غیر از پدر فرزندش ازدواج کند نیز حق حضانت فرزند از او سلب میشود.

پس مادر اگر میخواهد که حق حضانت فرزند خود را داشته باشد باید از ازدواج مجدد خودداری کند.

داشتن اعتیاد به مواد، الکل و قمار، مشهور بودن به فحشا و فساد باعث گرفتن حق حضانت از مادر می شود. زمانی که از کودک سوء استفاده کند و از او کار های غیر اخلاقی مثل گدایی بخواهد

و یا اورا تنبیه زیادی کند و کتک بزند نیز حق حضانت از مادر سلب می شود.

آیا جد پدری میتواند حق حضانت نوه ی خود را بگیرد؟

بله جد پدری میتواند حق حضانت نوه ی خود را بگیرد. اگر پدر فوت کند و مادر نیز صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد، حضانت و سرپرستی فرزند به عهده جد پدری آن فرزند است.

در صورتی که جد پدری فرزند زنده باشد حتی اگر مادر صلاحبت نگهداری و سرپرستی فرزند خود را داشته باشد جد پدر فرزند می تواند حق حضانت فرزند را از مادر فرزند سلب کند و خودش سرپرست فرزند شود.

در برخی اوقات زن و شوهر با هم توافق می کنند که فرزند بعد از طلاق با کدام یک زندگی کند در این صورتی حتی حضور فرزند در دادگاه ضروری نیست.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن حق حضانت

سند ازدواج، سند طلاق، شناسنامه و کارت ملی مدارکی است که پدر یا مادر باید به دادگاه ارائه دهند تا بتوانند سرپرستی فرزند خود را به طور قانونی به عهده بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری