قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک

فهرست مطالب

یکی از واژه های پرکاربردی که امروزه راجع به مالک و مستاجر میشنویم واژه یا اصطلاح سر قفلی است. نظام جمهوری اسلامی ایران برای سر قفلی قوانینی صادر کرده است. ما در این مقاله برای شما خواننده گرامی قوانین سر قفلی و قوانینی که باعث میشود یک مستاجر ملک سر قفلی را تخلیه کند را بیان میکنیم تا موجب آگاهی بیشتر شما شود و درصورت داشتن مشکل راه گشا باشد.

قبل از هر چیز اگه درگیر مالک هستید و قصد دارید ملک خود را تخلیه کنید و یا مستاجر هستید و مالک از شما خواسته تا مغازه را تخلیه کنید حتما از وکیل سرقفلی در تهران  کمک بخواهید.

تخلیه مکان هایی که سرقفلی دارد چگونه است؟

تخلیه مکان هایی که سرقفلی است به دو صورت است:

۱_پس از پایان مدت اجاره

۲_فسخ قرارداد اجاره

۳- نیاز شخص مالک برای سکونت

۴- نیاز خود مالک برای راه اندازی کسب و کار

تخلیه ملک پس از پایان مدت اجاره

پایان مدت اجاره: پس از پایان مدت اجاره با توجه با قوانیی که صادر شده است موجر باید حق سرقفلی که از مستاجر گرفته را بس دهد و بعد از آن می تواند از دادگاه حکم تخلیه را بگیرد.

تخلیه ملک پس از فسخ قرارداد اجاره

فسخ قرارداد اجاره: زمانی که مستاجر مرتکب جرم و یا تخلفی شده باشد مالک میتواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم تخلیه را بگیرد و قرارداد را فسخ کند.

اگر شخص مالک، ملک را برای یک شغل مشخصی اجاره بدهد و مستاجر بدون رضایت او شغل خود را تغییر بدهد در صورتی که با شغل قبلی او فرق داشته باشد ، در این صورت حق تخلیه برای موجر بوجود می‌آید و مالک میتواند از شخص مستاجر بخواهد که ملک را تخلیه نماید، مثلا اگر ملک برای طلافروشی اجاره بدهد و پس از مدتی مستاجر آن ملک را به رستوران تبدیل کند به دلیل عدم تشابه و فرق داشتن مشاغل برای مالک حق تخلیه بوجود می‌آید قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک مطابق با قانون صادر شده در سال ۵۶ که مربوط به قوانین مالک و مستاجر می‌باشد با تمام شدن مدت اجاره، اجاره تمام می‌شود ولی اگر شخص مستاجر بخواهد مدت اجاره را تمدید کند می تواند.

نیاز شخص مالک برای سکونت

نیاز شخصی برای سکونت: در صورتی که ملک بتواند محل سکونت شود مالک می‌تواند برای ساکن شدن خود و خانواده اش از شخص مستاجر درخواست تخلیه ملک را کند که در این صورت باید منطبق با قانون مبلغ سرقفلی را با قیمت روز به شخص مستاجر بپردازد.

نیاز خود مالک برای راه اندازی کسب و کار

نیاز خود مالک برای راه اندازی کسب و کار: در صورت بیکاری شخص مالک نیاز به اشتغال مالک پس از پایان مدت قرارداد اجاره می‌تواند از مستاجر درخواست تخلیه ملک را کند، ولی در این صورت هم باید مبلغ سرقفلی را به شخص مستاجر بپردازد.

نوسازی

نوسازی: شخص مالک با گرفتن مجوز ساخت از شهرداری می‌تواند درخواست تخلیه ملک را از مستاجر بکند.مطابق با قانون تصویب شده سال ۵۶ برای درخواست تخلیه و فسخ اجاره مالک باید به دادگاه حقوقی مراجعه کند و پس از ارائه مدارک و دادخواست حکم تخلیه از سوی دادگاه صادر می‌شود، طبق قانون برای درخواست تخلیه مالک باید درخواست را تقدیم دادگاه کنند، پس از بررسی‌های لازم از سوی دادگاه حکم تخلیه صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای صدور دستور تخلیه سرقفلی چیست؟

درخواست تخلیه، باید یک درخواست کتبی باشد و هزینه‌های دادرسی آن باید پرداخت شود، برای درخواست تخلیه در ابتدا باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای صدور حکم تخلیه

اجاره نامه قانونی کپی سند مالکیت فیش واریز ودیعه به مستاجرهنگامی که مدارک تکمیل شد، پرونده را به شورای حل اختلاف ارسال می‌کنند.پس از بررسی موارد مورد نیاز مالک میتواند حکم تخلیه ملک را بگیرد. زمانی که مالک بخواهد حکم تخلیه مغازه سر قفلی را بگیرد باید سرقفلی را به قیمت روز به مستاجر بدهد

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری