وکیل حضانت فرزند در تهران

فهرست مطالب

وکیل حضانت فرزند در تهران و این که چگونه حضانت فرزند را بگیریم؟ 

موارد حقوقی مهمی مرتبط با حضانت فرزند وجود دارند که بسیار حائز اهمیت می باشند خصوصأ برای والدینی که دارای فرزند هستند و قصد جدایی دارند و می خواهند در مورد این موضوع تصمیم گیری کنند پس بهتر است در این مواقع از وکیل حضانت فرزند کمک گرفته شود تا طبق اصول و قوانین، حضانت فرزند به پدر و یا مادر تعلق بگیرد.

کودکان از معصوم ترین و پاک ترین افراد جامعه به شمار می آیند که نیازمند حضور در خانواده هستند تا با نگهداری اشخاصی در قالب خانواده تربیت و رشد و تکامل یابند چرا که رشد عقلانی فرزند در خانواده که می تواند در آن احساس آرامش داشته باشد، شکل می گیرد؛ به همین دلیل قانون شرایطی را برای حضانت فرزند فراهم آورده است که در موارد ۴۰ الی ۴۷ قانون حمایت از خانواده و ۱۱۱۶ تا ۱۱۷۹ قانون مدنی آن را توضیح داده است، پس وکیل حضانت فرزند اطلاعات کاملی از قوانین آن دارد و می تواند شما را به درستی راهنمایی نماید.

شرایط حضانت فرزند چیست؟

حضانت به معنای نگهداری و پرورش کودک می باشد و همانطور که گفتیم در قانون به آن اشاره شده است.

نکته ای که از نظر قانون مهم است کمال و تادیب جسمی فرزند نسبت به مسائل تربیتی و تادیب اخلاقی می باشد.

شرایط حضانت فرزند به معنای نگهداری و سرپرستی فرزند است که با معنای ولایت متفاوت می باشد.

با توجه به حساسیت موضوع، شرایطی از طرف قانون مدنی باتوجه به فقه و شرع اسلام برای حضانت فرزند در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

عقل، بلوغ، شایستگی اخلاقی، عدم ابتلا به بیماریهای واگیردار، عدم ازدواج مجدد مادر، اسلام و توانایی عملی.

اگر هر یک از شرایط ذکر شده در پدر یا مادر و هر شخصی که قصد سرپرستی طفل را دارد برای قانون احراز نشد به او فرزند سپرده نمی شود؛ پس شما می توانید در این مسیر دشوار از وکیل حضانت فرزند یاری بگیرید تا تمام موارد را با جزییات کامل برایتان توضیح دهد و شما را به آنچه انتظار دارید برساند.

حضانت فرزند بعد از فوت والدین

 

با توجه به قانون بعد از فوت یکی از والدین حضانت فرزند بر ذمه والدی می باشد که در قید حیات است به عنوان مثال: اگر پدر فوت کند سرپرستی فرزند برعهده مادر می باشد و بالعکس.

اما اگر در این شرایط برای قانون طبق شکوائیه ثابت شود که مادر عدم صلاحیت سرپرستی فرزند را دارد قانون این حق را از او سلب می نماید اما اگر هر دو، پدر و مادر فوت کنند سرپرستی فرزند بر ذمه جد پدری خواهد بود و اگر در این میان جد پدری در قید حیات نبود، به ترتیب ارث، حضانت فرزند به نزدیکترین بستگان پدری سپرده می شود.

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجین چگونه خواهد بود؟

یکی از ارکان اساسی و مهم در پرورش فرزندان «خانواده» می باشد که گاهی برخی اختلافات باعث جدایی پدر و مادر می شوند، طلاق می تواند بر آینده فرزندان تأثیر بسزایی داشته باشد به همین دلیل حضانت فرزند یکی از حوزه های مهمی است که قانون به آن پرداخته است.

سرپرستی فرزند بر عهده پدر و یا مادر است پس هیچکدام نمی توانند از این امر خطیر شانه خالی کنند لذا بعد از طلاق نیز باید نگهدار و مراقب فرزند خود باشند به همین دلیل با توجه به اینکه فرزند چه سنی دارد و دختر است یا پسر به پدر و مادر سپرده می شود که البته وکیل حضانت فرزند در این باره می تواند طبق قانون کمک شایانی به شما کند.

مطابق با قانون مدنی که می گوید «نگهداری از فرزندان هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است» مادر تا پایان ۷ سالگی می تواند از فرزند خود نگهداری کند و پس از گذر این سالها، پدر در اولویت برای سرپرستی فرزند تا سن بلوغ می باشد مگر اینکه مصلحت فرزند به گونه ای دیگر باشد.

دختر در سن ۹ سالگی و پسر در سن ۱۵ سالگی از بلوغ خارج می شود، در این برهه از زمان این فرزند است که تصمیم می گیرد که می خواهد با پدر خود زندگی کند و یا با مادر خود.

شماره وکیل برای گرفتن  حضانت فرزند بعد از طلاق در تهران 

حق حضانت فرزند با چه اشخاصی می تواند باشد؟

قانون مدنی اشخاصی که صلاحیت حضانت فرزند را دارند به شرح زیر معرفی کرده است:

  • بلوغ

بلوغ مسئول حضانت به معنای این می باشد که شخص از حالت صغر سن خارج شده و می تواند تولید مثل و زاد و ولد نماید و خوب را از بد تشخیص دهد.

  • عقل

یکی از مسائل مهمی که به هنگام حضانت فرزند توجه می شود عقل است که نقطه مقابلش دیوانگی و جنون می باشد چرا که پدر یا مادر و هر شخص دیگری باید از قوای عقلی سالمی برخوردار باشند.

  • توانایی عملی

شخص باید از لحاظ سلامت جسمانی و روانی در صحت کامل باشد که این موضوع، بالا بودن توانایی عملی شخص را در رابطه با مراقبت از کودک و تأمین امور و احتیاجات وی به ثبات می رساند.

  • شایستگی اخلاقی

اگر انحطاط اخلاقی و عدم مراقبت طفل طبق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی صورت بگیرد حضانت به دیگری از طرف دادگاه صادر می شود پس شایستگی اخلاقی یکی از ارکان مهم حضانت فرزند می باشد.

  • اسلام

پدر و مادر به شرطی می توانند حضانت فرزند را برعهده بگیرند که مسلمان باشند، چنانچه هر یک از آن کافر شد؛ حق حضانت فرزند را ندارد، این قانون ذر ماده ۱۱۹۲ که مربوط به وصی بوده با توجه به فقه اسلامی آورده شده است.

  • عدم ابتلا به بیماریهای واگیردار

چنانچه پدر و یا مادر و یا شخصی که حضانت فرزند به او تعلق گرفته است دچار بیماریهای واگیردار مانند سل شود به گونه ای که سرایت آن به فرزند، سلامت وی را به خطر اندازد و یا باعث مرگش شود، سلب حضانت صورت خواهد گرفت.

  • عدم ازدواج با شخص دیگری

با توجه به آنچه در ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی آمده است مادر تا زمانی که ازدواج مجدد نکرده است می تواند حضانت فرزند خود را در اختیار داشته باشد البته اگر قاضی متقاعد شود که کودک باید پیش مادرش بماند و همچنین صلاحیت همسر جدید را تأیید کند که برای زندگی با کودک هیچ مشکلی ندارد، همچنان سرپرستی طفل برعهده مادر می ماند.

موارد سلب حضانت

کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند به شخصی که صلاحیت لازم را دارد سپرده می شوند، پس حضانت فرزند به معنای حمایت از کودکان و مراقبت از آنها  می باشد.

اگر عدم صلاحیت سرپرست از نظر اخلاق، سوء معاشرت و سوء رفتار با کودک بر دادگاه آشکار شود سلب حضانت فرزند اتفاق می افتد به عنوان مثال: زمانی که والدین کودک طلاق می گیرند وکیل حضانت فرزند مطابق با قانون آنها را راهنمایی می کند که باتوجه به دارا بودن تمام شرایط، سرپرستی فرزند ابندا برعهده مادر و سپس پدر با توجه به سن فرزند می باشد؛ حال اگر عدم صلاحیت آنها در دادگاه ثابت گردد و مشخص شود صدمات روحی و جسمی به فرزند وارد می کنند، قانون گذار  طبق قانون مدنی ۱۱۷۳ سلب حضانت فرزند را به دلیل عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی اجرا خواهد کرد.

انحطاط اخلاقی والدین شامل:

اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا، ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشک قانونی، سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا و تکدی گری و قاچاق، تکرار ضرب و جرح خارح از حد متعارف می باشد که قاضی در صورت تأیید هر یک از این مواد سلب حضانت فرزند را صادر می کند.

 

سن حضانت طفل

حضانت فرزند تا زمانی ادامه دارد که به سن بلوغ برسد و سپس خود او است که تصمیم می گیرد با کدام یک از والدین خود می خواهد زندگی کند، اما سؤالی که در این میان وجود دارد این است که سن بلوغ فرزند چندسال است؟ باید گفت! بلوغ دختر در سن ۹ سالگی و بلوغ پسر در سن ۱۵ سالگی اتفاق می افتد.

مطابق با قانون مدنی فرزند تا هفت سالگی نزد مادر می ماند و بعد از آن تا سن بلوغ نزد پدر است، به عنوان مثال: زمانی که دختر به سن ۹ سالگی می رسد، مدت زمان حضانت پدر و مادر به پایان می رسد در این صورت این فرزند است که تصمیم می گیرد با کدام یک از والدین خود زندگی کند! سپس دادگاه با توجه به مصلحت وی و با در نظر گرفتن تمایلات دختر که می خواهد نزد پدر باشد یا مادر، حکم مقتضی صادر می کند.

اگر قبل از بلوغ فرزند مادر بتواند ثابت کند که پدر بخاطر شرایطی مانند: اعتیاد نمی تواند از فرزند نگهداری کند حضانت فرزند به مادر سپرده می شود.

ثابت کرن این موارد با کمک وکیل حضانت فرزند نزد دادگاه می تواند به راحتی صورت گیرد چراکه او طبق قانون تمام موارد را ذکر می کند تا عدم صلاحیت پدر را تأیید کند.

مورد مهمی که پس از خاتمه حضانت فرزند (دختر و پسر) وجود دارد، پرداخت نفقه می باشد، تا زمانی که فرزند کار نمی کند و درآمد ندارد پرداخت نفقه با پدر است.

انصراف از حق حضانت

والدین پس از جدایی طبق قانون باید حضانت فرزند را برعهده بگیرند پس پدر نمی تواند در زمانی که سرپرستی فرزند برعهده مادر است درخواست لغو حضانت دهد مگر اینکه ثابت کند که مادر حالت جنون و… دارد و یا می خواهد مجدد ازدواج کند.

حال اگر هر یک از والدین که حق حضانت فرزند را دارد به هر دلیلی خواهان لغو حضانت شد باید به دادگاه محل اقامت خود مراجعه کند و دادخواست خود را با ادله و مستندات محکم تنظیم و به دادگاه تقدیم کند.

اگر دادگاه پس از بررسی های لازم، انصراف از حق حضانت را موجه بداند، رأی بر سلب حضانت وی خواهد داد.

ملاقات با طفل

 

زمانی که حضانت طبق قانون و بر اساس توافق بین زن و مرد صورت می گیرد والد دیگر این حق را دارد که با فرزند خود ملاقات داشته باشد حتی اگر فساد اخلاقی داشته باشد باز تحت مراقبتهای خاص با کاهش زمان و تغییر مکان ملاقات، می تواند با فرزند خود دیدار کند.

حال برای تعیین مکان ملاقات باید به مصلحت فرزند توجه شود چراکه در گذشته این موضوع در کلانتری اتفاق می افتد که بر روحیات فرزند تأثیر منفی می گذاشت به همین دلیل تدابیری اندیشیده شد تا والدی که می خواهد با فرزندش ملاقاتی داشته باشد در یک فضای مناسب این کار را انجام دهد.

اما زمان ملاقات نیز بسیار حائز اهمیت است چون نباید بسیار کم باشد تا فرزند نتواند از والد خود محبتی دریافت کند و نه آنقدر زیاد باشد که فرزند به حالت سردرگمی در بیاید.

چنانچه با ادله محکمه پسند خواهان کم شدن زمان ملاقات هستید، کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج یا رونوشت آن، حکم طلاق، دادخواستی را که بر مبنای کم شدن زمان ملاقات است تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید.

مدارک لازم برای دریافت حضانت

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی اگر پدر یا مادری که حضانت فرزند به او واگذار شده است مشکل اخلاقی مانند: فحشا، فساد اخلاقی، کتک زدن بیش از حد و… دارد والد دیگر می تواند از طریق قوه قضاییه دادخواست ارائه دهد تا سلب حضانت از پدر و یا مادری که کوتاهی کرده است اتفاق بیفتد.

برای این موضوع باید مدارک و شواهد لازم که در ادامه آنها را بیان می کنیم وجود داشته باشند تا دادگاه آنها را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند رأی نهایی را بر اساس تشخیص خود صادر نماید.

اصل و کپی مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه)، سند ازدواج و یا سند طلاق، درخواست جلب نظر کارشناس برای تشخیص این که طرف مقابل در نگهداری کودک کوتاهی کرده و یا سلامت او را به خطر انداخته است، تحقیقات محلی، درخواست استعلام از مراجع مطلع درباره موضوع، شهادت شاهدان و سوگند، استعلام از پزشکی.

وکیل برای گرفتن حضانت

وکیل حضانت فرزند دارای تحصیلات حقوقی و پروانه وکالت و دارای تجربه های بسیاری در زمینه حضانت و حوزه خانواده می باشد که پس از سالها کار با پرونده های مختلف او را به یک وکیل حاذق تبدیل کرده است.

یک وکیل خوب ویژگیهایی از قبیل: داشتن مهارت، تجربه، متعهد و صادق بودن را باید دارا باشد چرا که تنها کسی که می تواند با توجه به اطلاعات حقوقی خود در مورد حضانت فرزند به شما کمک کند و جریان پرونده شما را با موفقیت به پایان برساند وکیل حضانت فرزند می باشد.

علاوه بر عملکرد خوبی که وکیل دارد می تواند به تسریع پرونده با توجه به اطلاعات خود کمک کند تا در زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر برسد اما در این باره باید تحقیقات بسیاری انجام دادد و از وکیل مد نظر خود و سوابق کاری و موفقیتهایی که دست آورده اطلاعات جامع و دقیقی بدست آورد سپس وکالت پرونده خود را به او سپرد.

فرزندان اهمیت بسیاری برای خانواده و اطرافیان دارند اما گاهی اختلافات بالا در بین زن و مرد باعث جدایی آنها می شود که در این بین از دید پدر و مادر، خودشان صلاحیت نگهداری از فرزند را دارند به همین دلیل به دنبال یک وکیل حضانت فرزند خوب هستند تا بتواند با تجربه و حرفه ای که دارد پرونده مربوط به نگهداری کودک را به او بسپارند تا با ارائه تمامی مدارک و روشن کردن حقایق، حکم حضانت فرزند را برایشان از دادگاه بگیرد.

زیر ۷ سال چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

یکی از مواردی که بعد از طلاق موجب جدال بین پدر و مادر می شود حضانت فرزند است که هر کدام معتقدند فرزند باید از آن خودشان باشد، اگر شما مادر هستید و می خواهید سرپرستی فرزند خود را که زیر ۷ سال سن دارد بگیرید اصلأ نگران نباشید! چرا که طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا ۷ سالگی بر عهده مادر می باشد مگر اینکه مجدد ازدواج کند و یا در دوران نگهداری از فرزند مبتلا به جنون شود، در این صورت حضانت از مادر سلب و به پدر داده خواهد شد.

تحت چه شرایطی و چگومه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

گاهی به سن توجه نمی شود و حضانت فرزند در اختیار پدر قرار داده می شود به طوری که نمی توان تحت هیچ شرایطی این حق را از او گرفت پس با توجه به ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی چنانچه بر پدر، مشکلات اخلاقی همانند: اعتیاد زیان آور به الکل و مواد مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاقی و فحشاء، ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشک قانونی، سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء و تکدی گری و قاچاق، تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف، برای دادگاه ثابت گردند، مادر می تواند متقاضی گرفتن حضانت فرزند خود شود.

با این اوصاف اگر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر که فرزند به حضانت او درآمده باشد آشکار شود به طوری که سلامت جسمانی و تربیت اخلاقی فرزند را به خطر اندازد دادگاه می تواند به تقاضای اقربای فرزند یا قیم وی و یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که به مصلحت طفل است اتخاذ نماید و سرپرستی او را به مادر واگذار کند.

هزینه وکیل برای گرفتن حضانت فرزند

اکثر افرادی که خواهان گرفتن وکیل برای حضانت فرزند هستند برایشان سوال است که هزینه وکیل برای گرفتن حضانت فرزند چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت این هزینه بسته به شرایط شما متفاوت است برای پرونده هایی که پیچیدگی بیشتری داشته باشد این هزینه بیشتر خواهد بود . به همین علت اگر برای شما این سوال پیش امده است با وکیل حرفه ای حضانت فرزند در تهران تماس حاصل کنید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری