راه‌ های طلاق زن بدون مهریه

راه‌ های طلاق زن بدون پرداخت مهریه

فهرست مطالب

راه‌ های طلاق زن بدون مهریه ، از مهم‌ترین حقوقی که برای زن بعد از عقد نکاح در نظر گرفته شده است مهریه بوده که به تملک زن در می‌آید.

قبل از این که به توضیح این مطلب بپردازیم اگر ساکن شهر تهران هستید و درگیر پرونده طلاق هستید و  به دنبال بهترین وکیل طلاق در تهران هستید می توانید از وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای مرکز کمک بگیرید.  تیم وکلای مرکز با بهره گیری از وکلای کاردیده و خبره میتواند شما در پرونده های مربوط به طلاق یاری کنند. ۰۹۱۲۱۱۸۱۶۲۰ *** ۰۲۱۲۲۹۲۶۷۴۵

ضمانت اجرایی بسیار بالایی برای مهریه وجود دارد که می‌توان از راه‌های قانونی مختلف، زوجه آن را دریافت کند.

هر آنچه باید در مورد مهریه بدانید

زوج احتمال دارد به دلایل مختلفی زوجه خود را طلاق دهد اما از نظر مهریه و پرداخت آن با مشکلات عدیده‌ای نظیر: جلب دچار شود.

حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد یا خیر؟ در جواب این سؤال باید گفت بله! فقط کافیست در این زمینه اطلاعات جامعی به دست آورید تا بدون پرداخت مهریه و بدون ضمانت‌های اجرایی، زندگی مشترک را به پایان برسانید.

هر چند برای طلاق بدون مهریه راه‌های زیادی وجود ندارد، اما با این حال از طریق چند راه می‌توان اقدام به طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه نمود.

پس اگر می‌خواهید در رابطه با راه‌ های طلاق زن بدون مهریه آشنا شوید این  مقاله را از دست ندهید.

راه‌ های طلاق زن بدون مهریه

این رسم در میان ایرانیان وجود دارد که در حین عقد ازدواج طرفین، مهریه‌ای را تعیین می‌کنند، از لحاظ قانونی تعیین کردن مهریه، به معنای پرداخت مهریه از زمان جاری شدن عقد است زیرا که عندالمطالبه بوده و منوط به عروسی کردن یا انجام تکالیف زناشویی نیست.

پس زن از زمان عقد مالک مهریه بوده و در سند ازدواج این مالکیت درج می‌گردد.

چه زمانی مهریه به زن تعلق نمی گیرد.

اما از آنجایی که متأسفانه به طور معمول و غلط، مبالغ گزافی برای مهریه در نظر گرفته می‌شود و مرد آن را قبول می‌کند، در صورت بروز اختلاف نمی‌تواند مهریه را پرداخت نماید به همین دلیل به دنبال راهکارهایی است تا بدون پرداخت مهریه، زوج را طلاق دهد. این راه‌ها عبارتند از:

طلاق زن بدون مهریه با بطلان عقدنامه

یکی از اقداماتی که با انجام آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، بطلان عقدنامه است.

نکاح را می توان یک عقد دانست که اگر شرایط اساسی که در آن ذکر می‌شوند محقق نشوند، عقد باطل می‌شود. بطلان عقدنامه به معنای صحیح نبودن ازدواج از ابتدا بوده و در صورت بروز آن، به زن هیچ مهریه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

در این مرحله نمی‌توان این را گفت که مرد یکی از راه‌های طلاق زن را سپری کرده است زیرا عقدی صورت نگرفته است.

بطلان عقد ازدواج شرایط مختلفی دارد که اجبار به عقد یا تدلیس از موارد حائز اهمیت آن است.

راه طلاق زن بدون پرداخت مهریه  با فسخ نکاح در زمان بکارت

برای هر ازدواجی از طرف قانون فسخ عقود ضمانت شده است. این نوع از جدایی با توجه به مواردی که قانون برای فسخ نکاح مشخص کرده است، انجام می‌شود، به این صورت که یکی از طرفین نکاح را فسخ می‌کند و جدایی را رقم می‌زند.

به این نکته توجه شود: چنانچه فسخ نکاح در حالت باکرگی زن و بدون قرابت انجام شود، طلاق دادن بدون پرداخت مهریه طلاق صورت می‌گیرد.

در ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی در این رابطه آمده است که: چنانچه عقد نکاح به هر دلیلی قبل از نزدیکی فسخ شود، زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود مگر در صورتی که “فسخ عنن” باشد که با انجام فسخ نکاح، نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

معنای عنن: منظور از عنن ناتوان بودن مرد در ایجاد رابطه و قرابت است.

برای اینکه از فسخ نکاح به طور جامع اطلاعات کسب کنید می‌توانید به مشاوره حقوقی مراجعه فرمایید یا وکیل برای خود انتخاب کنید تا شما را با راه‌های قانونی فسخ نکاح آشنا کند.

طلاق بدون مهریه با بخشیدن مهریه

از دیگر راه‌هایی که به موجب آن مرد می تواند به طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه اقدام کند، “بخشیدن مهریه” توسط زن است، به این صورت که زن قبل از طلاق اقدام به بخشیدن مهریه نموده و مرد می‌تواند زن را بدون پرداخت مهریه طلاق دهد.

نکته: اگر تعیین مهریه توسط زن و شوهر در حین عقد نکاح صورت نگرفته و زوجه قبل از تعیین مهریه فوت کند در صورتی‌ که هنوز رابطه زناشویی در میانشان صورت نگرفته است، مهریه به ورثه زوجه تعلق نمی‌گیرد. (این مورد را نیز نمی‌تواند به طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه نسبت داد، بنابراین فرار از پرداخت مهریه محسوب نمی‌شود)

طلاق بدون دادن مهریه
طلاق بدون دادن مهریه

راه‌ های قانونی که به موجب آنها طلاق زن بدون مهریه صورت می‌گیرد

ما چند مورد از راه‌های طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه را بیان کردیم، اما اگر این راه‌ها برای شما میسر نبودند می‌توانید از طرق دیگر که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم برای طلاق بدون مهریه اقدام کنید.

این نکته قابل ذکر است که شما در زمان طلاق باید تکلیف مهریه را مشخص کنید، حتی اگر یکی از راه های طلاق زن بدون پرداخت مهریه را انتخاب کرده‌اید باز هم باید در زمان جدایی، به طور کامل آن را مشخص نمایید.

در ماده ۲۹ قانون مدنی در حمایت از خانواده این چنین بیان شده است که دادگاه علاوه بر رأی خود به موارد زیر مطابق با تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی توجه می‌کند:

  • شرایط‌های ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج
  • تکلیف جهیزیه
  • مهریه و نفقه زوجه
  • اطفال
  • اجرتالمثل ایام زوجیت طرفین

و همچنین در رابطه با چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های مربوطه تصمیماتی را اتخاذ می‌نماید.

راه طلاق زن بدون مهریه : مهریه عندالاستطاعه

تعیین مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه است که:

در مهریه عندالمطالبه، زن می‌تواند در هر زمانی آن را درخواست کند، اما مهریه عندالاستطاعه، فقط زمانی قابلیت اجرایی دارد که مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد.

با این تفاسیر می‌توان گفت: در مهریه عندالاستطاعه، پرداخت مهریه با اراده و درخواست زن صورت نمی‌گیرد بلکه به زمانی موکول می‌شود که مرد استطاعت و توانمندی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. پس اگر مرد توانایی مالی ندارد می‌توان به طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه اقدام کند.

نکته: در مهریه عندالاستطاعه، مهریه زن از بین نمی‌رود بلکه به زمانی موکول می‌شود که مرد از نظر مالی، توانمند شده باشد. گاهی نیز با قسط‌بندی از طرف دادگاه با توجه به توانایی مالی مرد، وی موظف به پرداخت مهریه در روز تعیین شده است.

طلاق توافقی راه طلاق زن بدون مهریه 

از راه‌های رایج و بهترین راه‎های طلاق، طلاق توافقی بوده که مبنای آن بر اساس توافق میان طرفین است.

از آنجایی که در این نوع طلاق همه چیز در بین مرد و زن به صورت توافقی شکل می‎گیرد، مهریه زن نیز می تواند تراضی شود، به همین دلیل یکی از راه‌های طلاق دادن بدون پرداخت مهریه ، توافق میان دو طرف است که به ازای آن زن می‎تواند حضانت فرزندان و… را دریافت کند.

زمانی که دادخواست طلاق توافقی انجام می‌شود، حتمأ باید ذکر گردد که زن مهریه خود را بخشیده است. پس اگر به دنبال طلاق راحت و سریع و بدون پرداخت مهریه هستید می‌توانید طلاق توافقی را انتخاب کنبد.

طلاق زن بدون مهریه با دادن  حق طلاق

یکی از شیوه‌های طلاق این است که مرد می تواند زن را برای طلاق گرفتن از طریق حق طلاق در ضمن عقدنامه یا حق طلاق محضری، وکیل کند.

این موضوع به طور کامل با توجه به خواست مرد و اراده او صورت می‌گیرد و شرایطی که برای حق طلاق درج می‌گردند توسط مرد معین می‌شوند.

بنابراین از راه‌های طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه حق طلاق به زن است به شرطی که در عقدنامه ذکر شود: به موجب این وکالتنامه زمانی حق طلاق از طرف زن می‌تواند صورت بگیرد که مهریه خود را ببخشد. با این وکالتنامه زن در صورت طلاق، نمی‌تواند مهریه‌ای را مطالبه کند.

کلام آخر

اگر عقد نکاح به صورت قانونی و صحیح انعقاد گردد، زن در همه حالات حق دریافت مهریه را دارد زیرا مهریه عندالمطالبه است حتی اگر تکالیف زناشویی را اجرا نکند یا ثابت شود: زن ناشزه بوده، بیمار بوده یا به همسر خود خیانت کرده است، باز هم مهریه به وی تعلق می‌گیرد، مگر یکی از مراحل ذکر شده در بالا اتفاق بیفتد.

برای اینکه بتوانید طلاق را به گونه‌ای رقم بزنید تا مجبور به پرداخت مهریه نشوید یا با حداقل مهریه زندگی را خاتمه دهید، می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری که در این زمینه تجارب مختلفی دارد مشورت نمایید و از او بخواهید که شما را در این مسیر کمک کند.

اگر ساکن شهر تهران هستید و درگیر پرونده طلاق هستید و  به دنبال بهترین وکیل طلاق در تهران هستید می توانید از وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای مرکز کمک بگیرید.  تیم وکلای مرکز با بهره گیری از وکلای کاردیده و خبره میتواند شما در پرونده های مربوط به طلاق یاری کنند. ۰۹۱۲۱۱۸۱۶۲۰ *** ۰۲۱۲۲۹۲۶۷۴۵

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری