معاینه پزشک قانونی برای طلاق

فهرست مطالب

برای هرگونه طلاقی آزمایش پزشکی قانونی اجباری و ضروری است. برای انجام این آزمایش که توسط زنان به منظور گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت انجام می‌شود، باید در قبال آن هزینه‌هایی پرداخت ‌شود.

مطابق با رویه قانونی دادگاه، بدون دریافت گواهی از پزشک قانونی امکان طلاق وجود ندارد، پس صدور آن در حکم دادگاه و ثبت طلاق تأثیرگذار است. در این زمینه می‌توانید از وکیل طلاق راهنمایی‌های لازمه را دریافت کنید.

مراحل طلاق

برای انجام طلاق مطابق با قوانینی که در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده آمده است باید مراحلی صورت گیرد که به طور مختصر عبارت هستند از:

  • دادخواست طلاق
  • مراجعه به دادگاه جهت صدور حکم
  • اخذ رأی دادگاه و ارائه آن به محضر برای ثبت طلاق

نکته: به موجب قانون در برخی موارد مشاوره طلاق یا داوری در طلاق، الزامی است.

انجام آزمایش پزشکی قانونی یکی دیگر از مراحل طلاق به‌ شمار می‌آید. زنان به منظور تعیین وضعیت دوشیزگی یا بارداری باید آزمایشاتی را انجام دهند. درخواست جدایی چه از طرف مرد باشد چه از طرف زن، معاینه پزشک قانونی الزامی و اجباری است. حتی اگر بخواهند طلاق توافقی انجام دهند.

ممکن است این سؤال در ذهنتان مطرح شود که آیا بدون مراجعه به پزشکی قانونی امکان طلاق وجود دارد؟

ما در این مقاله پیرامون معاینه پزشک قانونی برای طلاق مطالبی را ارائه خواهیم داد و به سؤالات متداولی که احتمال دارد برایتان مطرح شود پاسخ می‌دهیم.

چرا باید آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق انجام داد؟

معاینه پزشکی قانونی برای زنان

زمانی که زن و مرد می‌خواهند طلاق بگیرند باید طبق قانون، مراحلی را پشت سر بگذارند تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند. یکی از اقداماتی که باید در کنار مراجعه به مشاوره طلاق صورت گیرد، انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی است که به طور معمول از طرف خانم‌ها به منظور تشخیص بارداری، صدور گواهی بکارت، تشخیص عیوب زنان در فسخ نکاح و… انجام می‌شود.

موارد ضروری که زنان باید برای اثبات آن‌ها گواهی پزشکی ارائه دهند به شرح زیر هستند:

  • سلامت پرده باکره بررسی شده و وجود پارگی یا عدم اشکال در آن تشخیص داده شود.
  • به علت رابطه جنسی اجباری یا تجاوز شکایت شود و در مقعد پارگی ایجاد شود.
  • معاینه برای تشخیص باردار بودن، نازا بودن یا سقط جنین انجام شود.
  • بررسی عیوب زن تا فسخ نکاح صورت گیرد.
  • بدن زن به علت وجود آثار ضرب و شتم بررسی شود تا بخاطر عسر و حرج، طلاق صورت گیرد.

معاینه پزشکی قانونی برای مردان

به دلایل مختلفی احتمال دارد آزمایش‌های پزشکی قانونی انجام شود. این آزمایش حتی برای مردان نیز صورت می‌گیرد؛ به عنوان نمونه: زن مدعی است که شوهرش بیماری جنون یا بیماری روانی دارد. حال برای اثبات آن مرد باید آزمایش پزشکی قانونی را انجام دهد تا زن بتواند طلاق بگیرد. همچنین اگر مرد دارای عیب و نقص نظیر: عقیم بودن، باشد یا یکی از موارد فسخ نکاح شامل وی شود باید توسط پزشکی قانونی معاینه شود.

به طور کلی باید گفت که اگر برای صدور حکم طلاق به یک موضوع پزشکی یا روان پزشکی نیاز باشد باید توسط پزشکی قانونی آن مورد تأیید گردد. پس یکی از طرفین بعد از ارجاع قاضی دادگاه، باید به پزشکی قانونی برود و گواهی صادره را دریافت کند و سپس آن را تسلیم دادگاه کند تا مطابق با آن رأی مقتضی صادر گردد.

به طور کلی مواردی که باعث می‌شوند صدور گواهی پزشکی برای آقایان اجباری شوند به شرح زیر هستند:

  • عقیم بودن یا نازا بودن مرد باید بررسی شود.
  • ناتوانی جنسی مرد باید بررسی شود تا فسخ نکاح صورت گیرد.
  • آثار ضرب و شتم یا خودزنی باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • علائم بیماری روانی یا جسمانی مرد باید بررسی و تأیید شود.

به چه علت زنان برای معاینه به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند؟

اگر در زمان طلاق به وکیل دعاوی خانوادگی مراجعه کنید تمام مراحل را ریز به ریز برایتان توضیح خواهند داد تا شما در کمترین زمان به خواسته خود برسید بدون اینکه دچار سردرگمی شوید. اما ما در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که زنان به چه دلیلی به پزشکی قانونی در زمان طلاق مراجعه می‌کند؟

  • تشخیص بارداری یا عدم بارداری

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که زنان به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند برای اخذ گواهی عدم بارداری است چرا که نقش مهمی در صدور حکم طلاق در دادگاه دارد و بدون آن امکان جدایی وجود ندارد.

چنانچه از طریق آزمایش ثابت شود که زن باردار است مانعی برای وی ایجاد نمی‌شود اما عده طلاق تا پایان دوره بارداری، حساب شده و تکلیف فرزندان از نظر حضانت یا نفقه آن‌ها، در حکم دادگاه مشخص می‌شود.

  • تشخیص دوشیزه بودن یا غیر دوشیزه بودن

گاهی در طلاق به ویژه طلاق دوران عقد، زنان به این دلیل به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند تا تشخیص بکارت یا عدم بکارت انجام شود چرا که نتیجه آن در رأی نهایی دادگاه تأثیرگذار است. اگر زوجه باکره باشد حکم طلاق بائن غیر مدخوله بوده و زن می‌تواند نام همسر سابق را بعد از طلاق از شناسنامه‌اش حذف کند.

وکیل حذف نام همسر 

نکته: در زمان طلاق زن باید گواهی عدم بارداری ارائه دهد و اگر ادعای باکره بودن دارد باید گواهی بکارت را تحویل دهد تا صدور حکم مطابق با آن‌‌‌ها صورت گیرد. البته بانوانی که در ۵۰ سالگی به سن یائسگی می‌رسند نیاز به گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت ندارند چرا که امکان بارداری وجود ندارد.

  • تدلیس یا فریب در ازدواج

اگر مرد ادعا به تدلیس یا فریب در ازدواج به علت عدم بکارت زوجه نماید یا مدعی به عیوب اختصاصی فسخ نکاح در زوجه باشد، زن باید به پزشکی قانونی برای فسخ نکاح  مراجعه کند. فسخ نکاح و طلاق با یکدیگر تفاوت دارند اما در هر دو مورد طلاق و فسخ نکاح، انجام آزمایش پزشکی قانونی الزامی است.

حتی با حضور بهترین وکیل پایه یک دادگستری در کنار متقاضیان طلاق انجام نمی‌شود مگر اینکه گواهی پزشکی قانونی ارائه گردد.

آیا طلاق بدون آزمایش پزشکی قانونی امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت: خیر! به این معنا که اگر زن در زمان طلاق ادعای دوشیزه بودن نماید و مرد نیز آن را تأیید کند باز باید گواهی بکارت به دادگاه تحویل داده شود تا حکم طلاق صادر شده و حق و حقوق زن مشخص گردد چرا که زن قبل از نزدکی تنها نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد.

وکیل طلاق در تهران می تواند در حل این پرونده ها به شما کمک کند. چنانچه رابطه زناشویی انجام شده باشد زن باید گواهی عدم بارداری ارائه دهد. هر چند بارداری مانعی برای طلاق به شمار نمی‌آید اما در عده طلاق زن باردار تأثیرگذار است.

برخی از شعب دادگاه خانواده سخت‌گیری زیادی برای دریافت گواهی عدم بارداری ندارند و در حکم طلاق ذکر می‌کنند که محضردار برای ثبت طلاق، حتمأ باید از زوجین گواهی عدم بارداری را درخواست کند.

اما چنانچه زوجه‌ای ادعای بکارت دارد سخت‌گیرانه‌تر عمل کرده و دادگاه فقط با دریاف گواهی بکارت، حکم طلاق یا گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

آزمایش پزشکی قانونی در طلاق و فسخ نکاح چه تفاوتی دارند؟

آزمایش‌های پزشکی قانونی در طلاق بیشتر به خانم‌ها مربوط شده و به منظور باردار نبودن زوجه یا باکره بودن وی انجام می‌شوند. اما در فسخ نکاح برای اثبات  عیوب و بیماری زوجین، آزمایش پزشکی قانونی انجام می‌شود تا در صورت تأیید شدن عیوب، فسخ نکاح امکان‌پذیر شود.

آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق چه هزینه‌هایی را دارد؟

اشخاصی که می‌خواهند جهت انجام آزمایش‌های لازم به پزشکی قانونی مراجعه کنند این سؤال برایشان مطرح می‌شود که چه هزینه‌هایی را باید پرداخت کنند؟ یا هزینه دریافت گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت چه میزان است؟

از سوی وزارت بهداشت و مطابق با نرخ مشخص شده سازمان پزشکی قانونی، بر اساس تعرفه خدمات درمانی، هزینه آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق تعیین شده است. که این میزان هزینه هر سال با تغییراتی روبرو است.

برای استعلام قیمت و کسب اطلاعات دقیق مبلغ مشخص شده در رابطه با معاینه زنان یا صدور گواهی پزشکی قانونی برای فسخ نکاح و… می‌توانید به مراکز درمانی محل زندگی‌تان مراجعه کنید.

در چه مدت زمانی جواب آزمایشات پزشکی قانونی برای طلاق ارسال می‌گردند؟

زوجینی که تصمیم خود را برای طلاق گرفته‌اند و در مسیر آن به سر می‌برند هر گونه وقفه‌ای می‌تواند آن‌ها را آزار دهد، یکی از نگرانی‌هایی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود و در پرونده طلاقشان وقفه ایجاد می‌کند، آزمایش پزشکی قانونی و نتیجه آن است.

صدور رأی پزشکی قانونی با توجه به نوع معایناتی که درخواست داده می‌شوند متغیر هستند. اما به طور کلی صدور رأی نهایی بین ۱۰ تا ۱۵ روز به زمان نیاز دارد.

پاسخ به سؤالات متداول

آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق چه مواردی را شامل می‌شود؟

در پرونده‌های طلاق انجام آزمایش‌های پزشکی به دریافت گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت زوجه مربوط است که در متن مقاله راجع به آن توضیحاتی داده شده است.

آیا برای طلاق انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی اجباری و الزامی است؟

اگر زوجه ادعای بکارت دارد برای صدور حکم طلاق حتمأ باید گواهی بکارت را تسلیم کند. همچنین برای سایر بانوان گواهی عدم بارداری الزامی است.

آیا برای طلاق توافقی نیاز است که آزمایش‌های پزشکی قانونی انجام شوند؟

بله! ارائه نتایج آزمایش پزشکی قانونی برای هر نوع طلاقی، چه از طرف مرد چه از طرف زن اجباری است و حتی برای طلاق توافقی نیز باید گواهی عدم بارداری یا دوشیزگی ارائه گردد. (بارداری مانعی برای طلاق نخواهد بود).

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری